fredag, juni 08, 2012

Marianne Faithful 2

Jeg leser den siste av biografiene til Marianne Faithfull. Den er kommet på svensk nylig, Minnen, drömmar och reflektioner, heter den. Marianne Faithful 1: Om skjemaet som fins for menn om hvem de skal ha langvarig og synlig sex med (les: gifte seg med eller liknende). For rockestjerner ser dette skjemaet ut til å bli satt på spissen. En bit om Faithful, Mick Jagger, Paul McCartney, Jane Asher (hvis wikipedieartikkel i dette øyeblikk nevner samme vindusepisode som straks kommer) Mick och jag stod mycket näre varandra och vi skulle aldrig ha gjort något sådant som att reta upp oss över småsaker som om fönster var öppna eller stängda, men det är sådant som händer när par börjar glida isär.

I alla fall var jag i en helt annan situation än den Jane hamnade i. Jag hade gjort det som Paul ville att Jane skulle göra, och gett upp min karriär. Jag åkte inte på turné med Old Vic, jag gjorde inte fler filmroller och mycket få roller i pjäser. Jag gav upp allting jag hade gjort, förutom lite teater.

Jane var en seriös skådespelerska och ville fortsätta sin karriär, men Paul hade andra idéer. Det var därf¨r Linda var så perfekt för Paul, hon var precis vad han ville ha, en gammaldags Liverpoolfru som var fullständigt händgiven sin man.

På sätt och vis var det också vad Mick ville ha,och ett tag fogade jag mig, men till sist slog det bakut riktigt ordentlig.

Kanskje den ene var kald, kanskje den andre var varm, kanskje var det så enkelt. Et usynkront øyeblikk med et vindu, en liten irritasjon og Marianne Faitful skal komme drassende med det en gang, og årevis etter. Og du selv har pålagt deg å holde ryggen rett opp og kjeften lukket. Oh well.

Beatles, Wives & Marianne Faithfull Marianne Faithful, John Lennon, Cynthia Lennon, Pattis søster, Patti Harrison, George, Ringo, Paul, Jane Asher.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden