tirsdag, juni 19, 2012

Den kua som var kåt

Kyr blir kåte, de har klitoris, de får orgasme. Det er budeienes oppgave å observere når de viser kåt adferd, da er de gjerne tid for å ringe veterinæren for inseminering.



Ku nummer 386 ble brunstig og innledet det vi kanskje kan kalle seksuell lek med andre kyr. Eller kanskje vi må si at hun tok for seg, jeg observerte ikke noen tilnærming. Kua som ble hoppet på sto tilsynelatende avslappet og ventet.



For to år siden var jeg på samme seter og da kom veterinær Osnes for å inseminere.

"Og så masserte veterinær Osnes kuas klitoris, for at det også skulle være en god opplevelse for kua (han sa så) og for at krampetrekningene skulle øke sjansen for befruktning."

Mer om det veterinær Osnes sa her.



Kyrne kom til seters i Norturabil

3 Kommentarer:

Anonymous tb sa ...

Noen kyr er mer tilbøyelig til å oppføre seg slik som den du har bilde av enn det andre er. Noen steder i landet har jeg hørt slike kyr bli betegnet som "brølere", de oppfører seg litt som okser... Kan ikke huske at man sa det i min barndom, men så hadde vi aldri kyr heller. Men sauer og geiter kan også ri på hverandre på den måten. Seksualiteten er kanskje like mangfoldig for dyr som for oss mennesker??

19 juni, 2012 15:47  
Blogger fr.martinsen sa ...

Javisst. Jeg husker veldig godt Zoologisk museum på Tøyen hadde en utstilling om homofile dyr.

Det var det året regjeringen ba om at museene skulle lage utstillinger som kunne bidra i samfunnsdebatten.

Zoologisk tok utgangspunkt i at hva nå enn folk måtte mene om homofili, så kan de ikke komme med argumentet om det ikke er naturlig. For se nå her.

Og da var det ulike dyr med ulike seksuelle praksiser. Jeg husker særlig det med lesbiske kyr, for det var noe som bøndene alltid hadde visst, at noen kyr foretrekker andre kyr fremfor okser.

Det er mulig de også kan like både kyr og okser, basert på hva de syns om det enkelte individ, så og si.

Og så husker jeg det med pingvinene. For da hadde det akkurat vært en populær film om pingviner som går og går. Og zoologen sa at den filmen var så hetronormativ, for det var slett ikke uvanlig at pingviner knyttet seg i homofile parforhold og rappet egg fra andre og alte opp pingvinunger seg i mellom.

19 juni, 2012 22:48  
Anonymous tb sa ...

he he.. Husker vi diskuterte dette på jobb, og jeg gikk på nett for å finne en artikkel om dette med homofili blant dyr.. Da fant jeg mye ting jeg ikke hadde hatt fantasi til å forestille meg, gitt... (Men jeg fant den artikkelen jeg lette etter, også)

Skeive pingviner er visst svært så vanlig, ja. Og akvariet i Bergen hadde vel et lesbisk pingvinpar i flere år?

20 juni, 2012 09:13  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden